Revisorbranchen i rygende fremgang – få succes som iværksætter

Rate this post

Har du været revisor i mange år efterhånden og nu har brug for nye og spændende udfordringer, kan det være en ide, at starte sin egen virksomhed. Som revisor er der altid bud efter dig og de fleste virksomheder efterspørger hjælp til regnskabet.

Revisorbranchen er i rygende fremgang

Der er for alvor kommet gang i revisorbranchen. Efter flere år i kølvandet på finanskrisen med stavrende vækst i omsætningen på der for alvor kommet gang i indtjeningen i revisorbranchen. Fra 2010 til 2014 lå branchens omsætning og svingede nogenlunde stabilt omkring 15 mia. kr. Men fra og med 2014 er der sket en markant udvikling, hvor branchen år efter år har sat nye omsætningsrekorder. De foreløbige kulmination er en omsætning på knap 20 mia. kr. i 2018. hvilket svarer til en omsætningsvækst på næsten 30 procent på bare 4 år. Det er ganske imponerende og vidne om, at revisorbranchen med sine kvalitetsydelser og brede ydelsespalette for alvor har fået vind i sejlene. At befinde sig i denne branche kan betyde mange ting, da der er mange forskellige underbrancher. En høj produktivitet er afgørende for væksten i branchen. En høj produktivitet kan bl.a. opnås ved konkurrence, brug af ny teknologi og et højt uddannelsesniveau. Den hastige teknologiske og digitale udvikling har stor betydning for revisorbranchen. Kerneydelsen revision er mindre efterspurgt, bl.a. fordi revisionspligten er blevet lempet de seneste år, men også fordi kunderne har fået andre digitale alternativer. Til gengæld efterspørger kunderne i højere grad totalløsninger og specialiseret rådgivning inden for finansiering, cybersikkerhed, persondata, internationalisering, intelligent økonomistyring, strategi og meget mere. Den ændring i efterspørgselsmønsteret er en medvirkende årsag til den konsolidering, vi har været vidne til de seneste år.

Søg andres viden som iværksætter 

Har du tidligere erfaring som leder og ideen om egen virksomhed udspringer af den grund, betyder det ikke nødvendigvis, at man ved hvordan man starter en virksomhed op fra bunden. For at blive i et stadigt mere konkurrencedygtigt marked, skal etablerede virksomheder være i stand til at forny deres fokus og finde nye forretningsmuligheder, samtidig med at de optimerer deres kernevirksomhed. 

Der er mange gode grunde til at samle så meget erfaring som muligt. Det er vigtigt at tage på kurser og udvide sin horisont og viden på forskellige relevante områder inden for ledelse og inden for den branche og det marked man befinder sig på. DTU Business har en lang række kurser og uddannelsesforløb, for ledere og passionerede mennesker på arbejdsmarkedet. Der er mange forskellige længder på forløbende og forskellige krav til en som deltager. Hovedsageligt er formålet at forbedre en virksomheds vækst ved at åbne lederes øjne for andre mulige metoder og strategier.

Hjemmekontoret er uundgåeligt i starten

Som flere andre nyopstartede virksomheder, kommer regnskabsvirksomheden nok også til at starte hjemme på køkkenbordet. At starte sin egen virksomhed, er noget der fylder en meget stor del af tankerne og tager alt ens tid. Man har ikke råd til at leje et kontor og det er også nogle omkostninger der kan være taktisk smarte at spare i starten, hvor økonomien er stram. Det kan dog alligevel være rart at kunne lukke døren og befinde sig i sit hjemme uden der flyder arbejdspapirer i hjemmet. 

Det anbefales klart, at man udpeger et hjem eller hjørne i huset som er det faste hjemmekontor, så er det nemmere at vælge arbejdet fra og til. Der skal nogle gode kontormøbler til, da meget af arbejdet foregår i siddende position, foran en computer. Find et justerbart bord, så du både kan stå og side, det giver dig en bedre variation. Kontorstolen skal være behagelig og praktisk, det er vigtigt man holder den gode holdning. Reoler er fantastiske til at holde styr på alle mapperne, med de vigtige papirer. Det betyder meget at kunne holde et godt overblik under sådan et komplekst projekt. 

Leave a Comment

(0 Comments)